65 jaar Luto alles voor kantoor – een familiebedrijf

Stap terug in de tijd naar 1958, toen in het hart van Zaandam een ondernemend paar een nieuw hoofdstuk begon. Luto, een naam die met trots wordt gedragen, is een harmonieuze samensmelting van de namen van de oprichters: Luit en Toos. Het verhaal van Luto begon met papier en tijdschriften wat al snel uitgroeide tot een oase van kantoormogelijkheden.

Wat begon als een klein bedrijf is geëvolueerd tot een krachtige aanwezigheid in de kantoorwereld. Luto heeft een heuse transformatie ondergaan door de jaren heen. Jaren na het overnemen van de winkel in Zaandam werd het pand uitgebreid met het pand ernaast. Na jaren van groei en ontwikkeling besloot Luto om een nieuwe stap te maken en te verhuizen. Het oude pand werd ingeruild voor een groter pand op de Cornelis Ouwejanstraat in Zaandam. Tientallen jaren later besloot Luto opnieuw om te verhuizen, dit keer in dezelfde straat.

In een wereld die voortdurend verandert, heeft Luto geleerd zich aan te passen. Er vindt namelijk een verschuiving plaats van de traditionele kantoorartikelen. Denk bijvoorbeeld aan hangmappen die over 5 jaar misschien niet meer zullen bestaan. Waar Luto vroeger traditionele kantoorbenodigdheden verkocht, is het nu uitgegroeid tot een uitgebreid assortiment dat naast kantoormeubilair ook facilitaire artikelen zoals soepen en zelfs tosti-ijzers omvat. Luto streeft ernaar om alles aan te kunnen bieden. Astrid, de jongste dochter van de oprichters, deelt: “We wilden alles onder één dak aanbieden, van bureaustoel tot koffie.” Deze unieke benadering weerspiegelt hun vastberadenheid om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften van klanten.

V.l.n.r.: Andries-Jan Goedhart, Marie-José Goedhart, Astrid Goosens en Frank van der Meer.

Opgegroeid met de zaak als een verlengstuk van hun huis, hebben de kinderen van de oprichters, samen met partner, Luto’s groei en ontwikkeling omarmd. Waar ze vroeger als kind al moesten helpen uitpakken bij levering van pallets, zijn ze nu ook niet meer weg te denken in het bedrijf. Deze samenhang en toewijding zijn te voelen in elke interactie en ervaring met het team. “We zijn opgegroeid met het bedrijf. Het werk allemaal heel makkelijk met elkaar en we weten ook eigenlijk niet beter” Aldus Astrid.

Deze hechte familieband weerspiegelt zich in de bedrijfscultuur en service. Luto’s inzet voor klantenservice is ongeëvenaard. Met een focus op eenvoud en gebruiksvriendelijkheid, streven ze ernaar om de ervaring voor hun klanten zo moeiteloos mogelijk te maken. “Het gebeurt wel eens dat mensen op de fiets komen en een bureaustoel kopen. Dan bezorgen wij deze stoel dezelfde dag na sluitingstijd en daar rekenen we dan niks voor. Dat is onze service en hoort er gewoon bij.” Aldus de eigenaren.

Ook het stukje service in de zaak is niet te missen. De eigenaren vinden het nog te leuk om klanten te kunnen bedienen in de zaak en hen te helpen met het beantwoorden van vragen. Dat is dan ook een grote reden waarom Luto niet alleen maar uit een webshop bestaat.

Voorlopig blijft Luto nog op deze manier en in deze samenstelling doorgaan. Astrid deelt: “Wellicht dat in de toekomst één van de kinderen in het bedrijf gaat, maar voorlopig bevalt het ons allemaal nog te goed en gaan we gewoon door.”

Ter ere van hun 65-jarig bestaan, heeft Luto een speciale verrassing voor elke klant in de winkel en andere mooie beloningen voor hun trouwe klanten. Dit jubileum is een viering van hun reis tot nu toe en een blik op de toekomst vol kansen!

Ontdek het aanbod van Luto en vier mee op www.luto.nl