GZ OfficeXperience uit Westzaan is uitgeroepen tot beste zakelijk dienstverlener van Nederland. De Zaanse onderneming heeft voor het eerst de nummer één positie weten te bemachtigen in de lijst van 1000 beste zakelijk dienstverleners en onderschrijft daarmee haar toonaangevende positie in de branche. Het bedrijf is daarmee tevens voor de derde keer gekroond tot de beste kantoorinrichter van Nederland in de prestigieuze ranglijst van MT/Sprout.
Over de ranglijst
MT/Sprout vraagt jaarlijks 4.500 zakelijke beslissers met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Dat doet het platform in samenwerking met het Amsterdam Centre for Business (onderdeel van de Amsterdam Business School). Deze zakelijke beslissers ranken hun samenwerkingspartners in verschillende branches, van IT tot financiële dienstverlening. Het is de combinatie van innovatie, klantgerichtheid en strategische groei die GZ OfficeXperience volgens het bedrijf zelf van een positie in de top van de lijst voorziet. ‘Deze prestatie is een direct resultaat van onze focus op performance en maatwerk,’ zegt directeur Wout van Laar. ‘Waar veel andere kantoorinrichters nog steeds de nadruk leggen op het leveren van meubilair, zijn wij een andere weg ingeslagen. GZ heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot expert in het verhogen van arbeidsproductiviteit. Natuurlijk heb je producten nodig om een kantoor goed in te richten, maar om de dienstverlening van bedrijven naar een hoger niveau te tillen, is éérst visie nodig en daarna pas het leveren van meubels.’
Productiviteit en welzijn centraal
‘De kantoren van vandaag zijn anders dan vroeger: werkplekken zijn afgestemd op hybride werken, brainstormsessies en videoconferenties. We helpen onze opdrachtgevers om voor elke activiteit de juiste plek te creëren, of dat nu op kantoor is of thuis.’ GZ speelt in op de verschuivende behoeften van de moderne werkplek, waar flexibiliteit en welzijn centraal staan. Daarbij gaat het niet alleen om de fysieke inrichting, maar ook om verlichting, akoestiek en IT-oplossingen die hybride werken ondersteunen. ‘We werken steeds vaker samen met HR- en IT-specialisten om ervoor te zorgen dat medewerkers, waar ze ook werken, over de juiste omstandigheden en middelen beschikken om productief te zijn.’
Strategische groei en overnames
GZ OfficeXperience groeit sterk door strategische overnames van bedrijven in de sector die zelf de slag naar modernisering niet kunnen maken, maar wel willen aansluiten bij de vernieuwende aanpak van GZ. ‘We trekken deze bedrijven mee in ons concept,’ legt Van Laar uit. ‘We zien dat steeds meer bedrijven zich bij ons melden, omdat ze willen profiteren van onze aanpak en visie op de werkplek van de toekomst.’
Een werkomgeving voor generatie Z
Volgens Van Laar is het creëren van de juiste werkomgeving niet alleen waardevol voor het tevreden houden van medewerkers en het verhogen van productiviteit, maar ook voor het aantrekken van jong talent. ‘Generatie Z zoekt naar een werkplek die past bij haar behoeften en ambities. Door werkomgevingen te ontwerpen die aansluiten op de wensen van deze nieuwe generatie, weet je deze groep gemakkelijker voor je te winnen.’
‘In een arbeidsmarkt waarin behoud van personeel cruciaal is, speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Bedrijven willen daarin investeren’, zegt Henk Volberda, UvA-professor van het Amsterdam Centre for Business Innovation en tevens MT1000-onderzoeksleider. ‘Het moet een inspirerende omgeving zijn, een motiverende ontmoetingsplek. Ik denk dat GZ dat goed in de vingers heeft.’
Met zijn vooruitstrevende aanpak, strategische overnames en focus op zowel klanttevredenheid als productiviteit, is GZ OfficeXperience klaar voor een verdere groei en succes in de toekomst.