Helma Schenkeveld: Amsterdamse fietsondernemer met een grote ambitie in de Zaanstreek

In 1991 belandde ze tijdens haar wereldreis ook in Azië. Daar kwam ze tot de ontdekking dat op meerdere plekken op de wereld, de fiets letterlijk en figuurlijk een stap vooruit is voor veel mensen. Op de fiets kun je namelijk veel meer vervoeren en leg je sneller grotere afstanden af, dan lopend. Toen zij in 1996 als rayonmanager van de openbare ruimte in Amsterdam in aanraking kwam met de ontwikkelaar van het Witte Fietsenplan, kwam haar ambitie voor het fietsdelen tot leven. 

 

Helma Schenkeveld is oprichter van Count & Create, betrokken bij de Fietscoalitie Smart City en Saens Fietsen én is in de running geweest voor fiets­burgermeester van Amsterdam. Daarnaast heeft ze ook de business case van het Hello Bike project op de Zuidas ontwikkeld. De ambitie van deze fietsonder­nemer is duidelijk: het deelfietsen in de Zaanstreek en Amsterdam verder uitrollen.

1 Wat heeft een fietsambassadrice uit Amsterdam, te zoeken in de Zaanstreek?

Het mooie van de Zaanstreek is dat er heel veel ondernemers zitten die met elkaar op fietsgebied veel meer omzet zouden kunnen draaien. Er zijn veel kleine bedrijven die iets met toerisme en fietsen willen doen, maar er zijn geen concepten die ervoor zorgen dat partijen gemakkelijk kunnen samenwerken. Zoals in mijn geval het aanbieden van Saense fiets­arrangementen. Bij een bijeenkomst van Marketing Zaanstreek in november 2016 blijkt hier veel belangstelling voor te zijn.

2 Wat heb je tot nu toe bereikt binnen je eigen doelstellingen? En wat is het mooiste resultaat?

Binnen mijn eigen doelstellingen is mijn eigen bedrijf het mooiste resultaat. Count & Create staat voor ‘Count your assets and your blessings and Create a better life’ en gaat heel erg over wat is er, wat kun je ermee doen en hoe kun je hiermee de wereld beter maken.

Op fietsgebied zijn er aan aantal dingen waar ik heel trots op ben. Eén is de samenwerking met de Stadsregio Amsterdam, zij geloven in onze aanpak om het fietsen in de regio beter en leuker te maken. Een ander prachtig resultaat is dat ik met een businesspartner in Amsterdam, The Bikevertising Company, een aanbesteding in 2016 heb gewonnen om deelfietsen op grote schaal neer te zetten op de Zuidas in Amsterdam.

3 Wat wordt verstaan onder deelfietsen?

Als ik het woord deelfietsen gebruik, dan bedoel ik fietsen die 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn voor iedereen die langsloopt middels het gebruik van een app. Met deze app open je het slot op de fiets maar sluit je ook een abonnement af of betaal je de fiets terplekke. Het verschil met huur­fietsen zit hem hier in het feit dat je niet enkel naar één verhuurder moet voor het ophalen van een fiets, maar dat de fietsen op verschillende plekken staan.

4 Een specifiek project binnen de Zaanstreek is Saens Fietsen. Kan je hier wat meer over vertellen?

Eigenlijk is Seans Fietsen een pilot in een grotere context om in contact te komen met Zaanse ondernemers en iets leuks te doen voor inwoners van Zaanstad. Hiervoor ben ik een samenwerking aangegaan met ZON (Zaans Ondernemers Netwerk), de Fundrunner van Addfunds B.V. en met de Stichting Reis met je hart. Het doel was om te kijken of mensen het leuk zouden vinden om te fietsen voor een goed doel, of ondernemers dit willen sponsoren en of dit opgepikt zou worden door lokale kranten.

Je download de app, zet deze aan tijdens het fietsen en aan het eind van het rit deel je dit op social media. Hiermee gaat er geld, wat ingelegd is door lokale ondernemers én de Fietscoalitie, naar het goede doel.

5 Met welke partijen in de Zaanstreek heb je al contact?

Ik werk graag met partijen en mensen die een netwerk hebben in de Zaanstreek. Belangrijke partijen in de samenwerking zijn ZON (Zaans Ondernemers Netwerk), de gemeente Zaanstad, het reclame- en designbureau Counter Creatives en PR- en content marketingbureau Counter Content, Marketing Zaanstreek en ook het platform Aan de Zaan waar veel initiatiefnemers bij elkaar komen.

6 Met welke partijen uit de Zaanstreek wil je nog graag samenwerken?

Bijvoorbeeld met de Zaanse Schans. Maar ook met Van der Valk Hotel Oostzaan of het Inntel Hotel Zaandam om de Saense Fietsarrangementen beter aan te kunnen bieden. En wat ik interessant vind is om in contact te komen met (kleine) partijen die bijvoorbeeld evenementen of fietstochten organiseren. Dit ook om samen met hen de Saense Fietsarrangementen te vullen, zodat zij hier hun eigen hun business op kunnen draaien.

7 Je bent zo gericht op fietsen, zie jij de auto als iets negatiefs?

Nee, helemaal niet. Fietsen is een mobiliteitsvorm om je op een prettige manier van A naar B te bewegen en een auto is dat ook. Wat ik alleen wel vind is dat de auto, zeker in de dichtbevolkte steden, te veel ruimte inneemt. Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam. Er is veel meer ruimte om auto’s te parkeren, dan om fietsen te parkeren. En ook op de weg neemt de auto veel meer plaats in dan de fiets. We zouden de balans tussen de ruimte voor de fiets en de auto veel beter moeten verdelen.

8 Hoe zie jij je de rol van de fiets over 10 jaar?

Ik zou het heel mooi vinden als we de trend die we nu zien zich nog verder doorzet. Dus dat grote bedrijven, maar ook jongeren of ouderen die meer met hun gezondheid willen doen, beter gaan nadenken over het gebruik van de fiets in plaats van de auto. En dan niet alleen als personenvervoer, maar ook in het goederenvervoer. Door de combinatie van elektrische fietsen en steeds modernere bakfietsen, is er op dit terrein ook nog veel winst te behalen.

www.saensfietsen.nl