Uit handen van Martijn Arnold van bureau Brands Connect ontvangen de maatschappelijk betrokken Zaanse ondernemers Ruud Meijns (M&O Techniek), Gert Visser (GV E-Techniek), Koen van der Maat (Bouwbedrijf van der Gragt) en Dick Dekker (ProMobility) ieder een MVO Verklaring. Hiermee mogen deze bedrijven zich ISO 26000-genormeerd noemen op het vlak van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Voor ProMobility is deze toekenning niet nieuw, al twee keer eerder werd de tweejarige MVO Verklaring hier uitgereikt. Dick Dekker; ‘Als bedrijf ben je verplicht om je vanuit een gezonde bedrijfsvoering ook in te zetten voor het maatschappelijk belang. Met onder meer het evenement [Z]aan de Wandel, waarbij de gehele opbrengst ten goede komt aan initiatieven op het vlak van onderzoek naar en begeleiding bij kanker, geven wij hier invulling aan.’
Niet alleen duurzaamheid
Van der Gragt, M&O Techniek en GV E-Techniek nemen voor het eerst de stap om hun MVO-prestaties extern te laten beoordelen. Ruud Meijns; ‘M&O heeft een lange historie op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid. Binnen de installatiebranche ligt de focus veelal op duurzaamheid. Hierin lopen wij voorop. Toch is het van belang om MVO in de breedte in te zetten binnen de bedrijfsvoering, om naast de initiatieven op het gebied van duurzaamheid ook aandacht en betrokkenheid te voelen voor het welzijn van mensen binnen en buiten je bedrijf.’ Gert Visser van GV E-Techniek sluit zich hier graag bij aan. ‘Je mensen zijn je grootste kapitaal. Hierin moet je blijvend investeren. Niet alleen voor je huidige personeel, maar bijvoorbeeld ook door als leer-werkbedrijf ruimte te bieden aan jonge mensen om het vak te leren.’ Niet alleen het behalen van de MVO-Verklaring, maar ook de interne audit geeft volgens Koen van der Maat veel waardevolle informatie. ‘De gestructureerde aanpak en rapportage maakt duidelijk waar we hoog scoren op MVO, maar ook waar nog verbeterpunten liggen. Maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen zien we bij Van der Gragt als vanzelfsprekend, maar door dit project heeft het voor de verankering een vaste plaats binnen het managementoverleg gekregen.’
Anna’s huis
Als locatie voor de uitreiking van de MVO Verklaringen is gekozen voor Anna’s huis, het recent geopende Centrum voor Leven met kanker in Zaandam. Alle betrokken partijen hebben zich hard gemaakt voor de realisatie van dit inloophuis. Zo verzorgt Martijn Arnold van Brands Connect de marketing voor Anna’s huis. ‘Maatschappelijke betrokkenheid maakt duidelijk waar je voor staat als merk. Naast het ondersteunen van bedrijven in hun MVO doelstellingen, geeft het meewerken aan een fantastisch initiatief als Anna’s huis een grote voldoening. Het is mooi om te zien dat de gezamenlijke inzet van het Zaanse bedrijfsleven en de enorme daadkracht en doorzettingsvermogen