Lex Kruijver stopt als directeur van Marketing Zaanstreek

Na vier jaar als directeur van Stichting Marketing Zaanstreek, stopt Lex Kruijver per 1 januari 2020 bij de Zaanse marketingorganisatie. Kruijver is sinds oktober 2015 verbonden aan Marketing Zaanstreek en werd in 2016 directeur. Marketing Zaanstreek werkt, samen met gemeente en partners in de stad, continu aan een positiever imago van de Zaanstreek.

In de afgelopen vier jaar groeide Marketing Zaanstreek uit naar een organisatie met een professioneel team dat kantoor houdt in de oude Verkadefabriek aan de Westzijde in Zaandam. In die periode werden campagnes ontwikkeld zoals de Zaanse sneaker/Dam tot Dam-campagne (2017), ZAANSMAKEN (2018), Molendagen-Fietsdagen! (2018 & 2019), Zaanse makers gezocht (2019) en ZAANSZOMEREN (2019). In november 2018 was Marketing Zaanstreek betrokken bij de sponsoring en citydressing van de landelijke intocht van Sinterklaas in Zaanstad. In maart 2018 opende Marketing Zaanstreek op het Stadhuisplein in Zaandam de Zaanstore. Naast VVV-informatiepunt wordt de Zaanstore ingezet om het merk Zaans en het Zaanse verhaal het hele jaar onder de aandacht te brengen bij bezoekers (ruim 40.000 in 2018).

Vanaf het begin heeft Kruijver Marketing Zaanstreek gecombineerd met zijn functie als directeur-eigenaar van bureau Respons in Amsterdam. Kruijver: “met het oog op de verdere groei van zowel Marketing Zaanstreek als Respons is het nu tijd om een keuze te maken. Ik heb besloten om mij in de komende periode te focussen op Respons en draag het citymarketingstokje daarom graag over aan een opvolger.” Voorzitter van de Raad van Toezicht Cees Tip: “Met het vertrek van Lex verliezen wij een bevlogen directeur, die goed in de Zaanse netwerken is ingevoerd. Hij heeft bij Marketing Zaanstreek sinds 2015 vorm gegeven aan een stevige samenwerking met Zaanse partners, de VVV Zaanstore en campagnes die laten zien en ervaren hoe geweldig de Zaanstreek is. Wij betreuren zijn vertrek en wensen Lex veel succes met het verder uitbouwen van zijn onderzoek- en adviesbureau.”

Samenwerking met Zaanse partners

Marketing Zaanstreek heeft de afgelopen jaren steeds de samenwerking met partners in de stad opgezocht om daarmee de slagkracht van de marketingactiviteiten te vergroten. Kruijver: “de marketing en promotie van de stad is niet alleen een zaak van de marketingorganisatie, er zijn veel meer partners die (in)direct een bijdrage leveren aan en profiteren van een positief imago.” De samenwerking met partners is in de afgelopen jaren tot uiting gekomen via o.a. campagnes, persreizen, bijeenkomsten, uit-data, plattegronden en citydressing. Een groeiend aantal bedrijven en instellingen draagt ook financieel bij aan Marketing Zaanstreek waarmee het publiek-private karakter van Marketing Zaanstreek wordt onderschreven.

Metropoolregio Amsterdam (MRA)

Vanaf 2016 heeft Marketing Zaanstreek geïnvesteerd in het versterken van de positie van de Zaanstreek in de MRA. Mede daarom is er een nauwe samenwerking ontstaan met Amsterdam & Partners (voorheen Amsterdam Marketing). De relatie met Amsterdam & Partners is in de afgelopen vier jaar gegroeid van een media-inkooprelatie naar een strategisch partnership. Daarbij heeft het aanbestedingstraject in 2017 als stroomversneller gefungeerd. Het partnership van Marketing Zaanstreek en Amsterdam & Partners werd door de gemeente Zaanstad als winnaar aangewezen om de marketing van de Zaanstreek in de periode 2018-2023 uit te voeren.

www.zaans.nl