Toen de gemeente Zaanstad iPads over had, had Rabobank Zaanstreek direct een goed idee. ‘Door de iPads aan het Zaans Medisch Centrum te schenken, konden coronapatiënten die daar in quarantaine lagen, toch goed contact houden met het thuisfront’, aldus Henk Tukker, ‘Het is fijn dat we als bank ons netwerk kunnen inzetten om dit soort mooie verbindingen te leggen.’
De Rabobank is een coöperatieve bank met een missie. ‘Samen met klanten, leden en partners zetten we ons in voor een sterkere leefomgeving’, aldus Tukker, die als manager bedrijven aan Rabobank Zaanstreek verbonden is. ‘Rabobank begon ooit als een coöperatie, om oplossingen te vinden waar iedereen beter van werd. De wereld ziet er intussen heel anders uit en onze klanten hebben andere behoeften dan destijds. Maar onze mentaliteit is nog steeds hetzelfde: altijd op zoek naar manieren om onze gezamenlijke leefwereld te versterken. Onze missie Growing a better world together begint dus heel dicht bij huis.’
Kennisdelen
‘Bij Rabobank geloven we in de kracht van samenwerking. Daarom gaat het bij ons niet alleen om geld, maar delen we bovendien graag onze kennis en ons netwerk’, geeft Tukker aan. ‘Veel ondernemers zijn getroffen door de coronacrisis. Zeker ook in onze regio. Om deze ondernemers te ondersteunen, hebben we voor hen in de afgelopen periode masterclasses georganiseerd. Want op momenten dat hard werkende ondernemers het moeilijk hebben, willen we hen graag bijstaan in het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen.’
Campagne #SamenZaans
Rabobank Zaanstreek is bovendien al jaren een trouwe partner bij de jaarlijkse Zaanse Ondernemersdag. Helaas kan vanwege corona de editie van 2020 geen doorgang vinden. ‘Deze dag valt dit jaar weliswaar weg, maar we vinden het wél belangrijk om ondernemers op een andere manier te kunnen supporten. Daarom ondersteunen we graag de campagne #SamenZaans van onze partner Marketing Zaanstreek. Waarbij het uitgangspunt is, dat we samen meer bereiken dan alleen. Zo kunnen we met z’n allen onze regio versterken.’ Anneke Wijdogen-Vis, directeur van Marketing Zaanstreek, onderschrijft de woorden van Tukker. ‘We geloven heel erg dat we het sámen moeten doen. Dat geldt niet alleen voor onze inwoners, die een verantwoordelijkheid hebben om de Zaanse ondernemers te ontdekken en te ondersteunen. Maar zeker ook voor alle ondernemers en onze partners. Want als we samen de boodschap #SupportYourLocals uitdragen, profiteren we daar allemaal van.’
Zaanse aspecten uitgelicht
Tot en met eind december licht Marketing Zaanstreek in de campagne elke maand een ander regionaal aspect uit. ‘Toen de winkels en terrasjes weer open gingen, hebben we eerst via #ShopZaans de gedachte van het lokaal kopen uitge- dragen’, geeft Wijdogen-Vis aan. ‘De zomermaanden hebben we vooral gebruikt om te inspireren met dagjes uit; wat is leuk om in de Zaanstreek te bezoeken? In september volgde de aftrap van het culturele seizoen. Het mooie is, is dat mensen zich nu veel bewuster worden van wat voor moois de eigen regio te bieden heeft. Want waarom zou je naar een festival aan de andere kant van het land gaan, als je in Zaandam ook naar een prachtig concert in de Bullekerk of een mooie voorstelling in het Zaantheater kunt? Het is een verandering in mindset die mensen nu doormaken, zodat er eerder wordt gekozen voor een lokale onderneming of instelling.’
Duurzaam met korte ketens
‘Hopelijk kunnen we van die veranderende mindset iets duurzaams maken’, vult Tukker aan. ‘Het Zaantheater en de andere culturele instellingen maken echt de stad en de Zaanstreek. Zij hebben het nu heel zwaar. Daarom moeten het sámen doen.’ De missie van de bank Growing a better world together is hierbij actueler dan ooit, waarbij duurzame groei een thema is dat duidelijk wordt beetgepakt. ‘Dat doen we enerzijds door de Zaanse entrepreneurs een boost te geven, door particuliere klanten en ook lokale ondernemers te prikkelen om in het Zaanse netwerk te gaan shoppen’, vervolgt Tukker. ‘Dat heeft als bijkomend voordeel dat we niet meer, zoals we lange tijd met z’n allen hebben gedaan, heel veel van heel ver hoeven te halen. Door in te zetten op korte ketens ben je niet alleen veel duurzamer bezig, maar ben je bovendien je eigen leefomgeving aan het versterken. Dat is zeker in coronatijd erg belangrijk. We moeten het met z’n allen doen. Dan houden we samen de leefomgeving divers, veilig én sterk.’ Wijdogen-Vis knikt instemmend: ‘We zullen dit najaar wederom het lokaal shoppen benadrukken. Het is essentieel dat we zien dat de lokale ondernemers degenen zijn die de sfeervolle verlichting ophangen, de aankleding in de decembermaand regelen en zorgen voor een leefbare stad. Door daarin actief te ondersteunen, houd je die fijne, mooie leefomgeving ook in stand.’
Ambassadeurs gezocht
‘Ondernemers reageren enthousiast op de initiatieven van Marketing Zaanstreek’, ziet Wijdogen-Vis. ‘Graag betrekken we iedereen hierbij. Want als ook individuele ondernemers onze boodschap en het beeldmerk van #SamenZaans uitdragen, bijvoorbeeld via hun website, social media kanalen of nieuwsbrief, dan bereiken we samen een groter publiek. Op die manier versterken we elkaar in onze gezamenlijke doelstelling.’ ‘We zijn als Rabobank met Marketing Zaanstreek echt op zoek naar ondernemers, die hier hun schouders onder willen zetten’, zegt Tukker. ‘Word daarom ambassadeur van uw eigen regio. Wat goed is voor u als ondernemer, is namelijk ook goed voor de Zaanstreek en de omgeving om u heen. Dat maakt dat je met elkaar sterker wordt. Een ieder heeft samenwerking met andere partijen nodig om het uiteindelijk met elkaar goed te hebben. Dat is een krachtige boodschap, die uitstekend werkt.’
Sluit ook aan bij #SamenZaans
Wilt u als ondernemer ook meedoen? Neem dan contact op met Anneke Wijdogen-Vis of één van haar collega’s van Marketing Zaanstreek. ‘We hebben een mooie toolkit met een persbericht, teksten, het Zaanse beeldmerk en allerlei ander materiaal dat bij ons op te vragen is’, geeft Wijdogen-Vis aan. ‘Iedereen is altijd welkom om te participeren in #SamenZaans. Ook op onze landings- pagina www.zaans.nl/koopzaans staat veel informatie. Bovendien komen we graag een keer bij u langs om extra uitleg te geven.’