Ander voorbeeld: hoeveel wordt er niet geïnvesteerd in – vaak formele – communicatie? Dit zijn strak ontworpen websites en corporate uitingen op social media die een verhaal vertellen. Prachtig en nuttig allemaal, maar is dit het echte verhaal? Nee toch?! Als aankomende klant (of je nu iets wilt gaan kopen of dat je een aanstaande nieuwe collega bent) wil je de oprechte ervaring van binnenuit horen. En dat komt via de bestaande medewerkers. Zie hier het succes van Tiktok, maar dit geheel terzijde. Te vaak zie ik organisaties, omdat de OR of de HR afdeling dat aandraagt, een bonusregeling instellen voor het aanbrengen van een nieuwe medewerker. Maar het bedrag dat daar tegenover staat is, relatief gezien, een schijntje. Durf daar nu eens een significante beloning tegenover te stellen. Daarmee waardeer je het netwerk van maar vooral de medewerker zelf naar behoren. Daarmee zeg je namelijk als organisatie dat je je huidige medewerkers ziet en echt waardeert.
En, hoe relateert dit naar jou, als leidinggevende? Ik wens je veel Human Relations Management toe.
Olof Frankfort
Frankfort HRM