Hoe komt de parti­culiere automarkt weer in beweging?

Het eerste kwartaal van 2014 zit er alweer op en BV Nederland is zeer voorzichtig uit de start­blokken gekomen. Dit geldt ook voor de Nederlandse automarkt. Na een met name sterk einde in de zakelijke markt in 2013 door de fiscale impulsen, zakelijke subsidies en de lage bijtelling op zeer zuinige auto’s, blijft de parti­culiere markt achter.

Goed om te weten is, dat door het stimuleringsbeleid van de Nederlandse overheid op de verkoop van zakelijke schone auto’s, Nederland over 2013 de laagst gemiddelde CO2 uitstoot (gram/km) per nieuw verkochte auto in Europa realiseert.

Veroudering particuliere wagenpark

Het gunstige effect van een lage CO2 uitstoot door de inzet van nieuwe zakelijke auto’s wordt echter deels  teniet gedaan door de veroudering van het particuliere wagenpark. Uit de statistieken blijkt dat de particulier langer in de auto blijft doorrijden,  wat als gevolg heeft dat in 2013, 18% minder particuliere nieuwe auto’s in Nederland geregistreerd zijn en dat deze trend zich doortrekt in de eerste twee maanden van 2014. Een nadeel van deze trend is dat het Nederlandse wagenpark in een rap tempo veroudert en dat de gemiddelde leeftijd van een auto inmiddels ruim 9 jaar is, terwijl dat in het jaar 2000 nog 7 jaar was. Het door de overheid beoogde effect op het zakelijk stimuleren van schone auto’s met een lage CO2 uitstoot, staat dus haaks op het effect van de trend van een landelijk verouderend wagenpark.  Het milieu ondervindt hiervan dus de nadelen, doordat de particulier achter blijft bij het aanschaffen van nieuwe auto’s met innoverende zuinige technieken, waardoor zij met name ook op brandstof­kosten kunnen besparen.

Gestimuleerde particuliere automarkt

Een serieuze vraag binnen de automotive sector is dus op welke wijze de particu­liere automarkt gestimuleerd kan worden en of ‘private lease’ hierin uitkomst kan bieden. Met name fabrikanten, dealer­bedrijven en onafhankelijke leasemaatschappijen onderzoeken de mogelijk­heden, waardoor er een breder aanbod hierin ontstaat en er schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden, die voor de particulier middels het product ‘private lease’ interessant kunnen zijn.   Mijns inziens is het dus wenselijk dat de overheid ook de particuliere automarkt gaat stimuleren door na te denken over incentives, waarmee de particulier door “private lease” gestimuleerd wordt om een nieuwe zuinige auto aan te schaffen. Uiteindelijk kan dit een zeer positieve bijdrage leveren aan het milieu en onze economie, waar zowel de particuliere autobezitter als de overheid bij gebaat kunnen zijn.

Dick Dekker directeur bij ProMobility  

ProMobility
Soldaatweg 11
1521 RK Wormerveer
T 075 642 01 00 F 075 642 08 13
E dick@promobility.nl
www.promobility.nl

Logo ProMobility

ProMobility Zaanstreek
Soldaatweg 11
1521 RK Wormerveer

075 642 0100
info@promobility.nl
www.promobility.nl