Als werknemer en werkgever werken wij in een ‘wereld van verschil’ wat betreft perceptie en gedrag. Het goede nieuws is, dat jij HET VERSCHIL kunt maken!
We kijken en communiceren altijd vanuit onze eigen perceptie en daarmee kun je twee kanten op:
1. Je vindt dat jij altijd gelijk hebt: a. Gevolg: onbegrip, wantrouwen, afwijzing, verachting en scheiding;
2. Je verdiept je oprecht in de ander (zijn perceptie): a. Gevolg: begrip, vertrouwen, acceptatie, respect en verrijking.
Welke afslag kies jij?
Met de tweede optie kun je jouw ‘wereld van verschil’ een stuk mooier maken! Mensen, werknemers vinden het dan prettiger om met jou te werken. En niet onbelangrijk: dit kan je als werkgever serieus veel geld besparen! Bij Aandacht Arbo krijgen wij regelmatig te maken met ziekmeldingen waarin het al behoorlijk schuurt (wantrouwen, afwijzing) in de arbeidsrelatie. Soms wordt een werknemer er letterlijk ziek van of de werknemer heeft weinig motivatie om aan het werk te gaan. ‘Ik voel mij niet lekker en zo gezellig is het immers niet’. Het activeren kost dan veel meer moeite en geld. De oplossing hierin is zo dichtbij en eigenlijk vanzelfsprekend. Maar zo lastig om toe te passen. Zelf denk ik dagelijks: oeps, dat stukje perceptie van de ander had ik toch over het hoofd gezien. Ik ga mijn knuppel in het hoenderhok gooien, naar jou als lezer en mijzelf.
Hou je waffel toch eens wat vaker!
Luister en stel vragen, luister en stel vragen, luister, luister en luister….. Eerst de ander begrijpen, dan zelf begrepen worden (5e eigenschap, “Effectief leiderschap” van Stephen Covey). Wanneer percepties duidelijk zijn voelt ieder zich gehoord en kunnen er compromissen met constructieve afspraken worden gemaakt. Doe je mee met mij? Door dagelijks te oefenen met luisteren om onze ‘wereld van verschil’ een stukje mooier te maken.
Door: Coen Splinter Senior Casemanager/ Inzetbaarheidscoach/Ervaringsdeskundige