Het enthousiasme spat van haar gezicht als Karin Hagelstein de toekomst van Stichting Marketing Zaanstreek schetst. “Er zijn zoveel ideeën en plannen om mee aan de slag te gaan. SMZ staat, om het zo te zeggen, te trappelen om 2014 in te gaan. Het gaat om passie, gedeelde passie voor de Zaanstreek. Ik voel die passie ook bij onze partners”, vertelt Hagelstein. Ze wijst op het onlangs verschenen onderzoek van SMZ naar de bekendheid en merkkracht van de Zaanstreek. Op alle fronten is forse verbetering geconstateerd, de stad is beter bereikbaar en wordt aantrekkelijker gevonden. “Langzamerhand zie je dat de Zaanstreek aan merkkracht wint, dat biedt vertrouwen voor de toekomst”, legt Hagelstein uit. “Citymarketing is een kwestie van lange adem en met zulke betrokken Zaankanters kan het sneller gaan dan je denkt.”
Eén noemer
Met gepaste tevredenheid kijkt de brandmanager terug op het bijna voorbije jaar 2013. “Met het Zaans Ruslandjaar hebben we laten zien hoe belangrijk en herkenbaar het is voor het publiek als organisaties onder één noemer naar buiten treden. Waar kun je elkaar versterken? waar kun je samenwerken? Met die vragen en het beantwoorden daarvan gaan we ons nóg nadrukkelijker bezighouden in 2014.”
Publiekstrekker
Het afgelopen jaar stond voor SMZ met name in het teken van de opening van het Zaandamse centrum, inmiddels uitgegroeid tot een lokale en regionale publiekstrekker van de eerste orde, en van de activiteiten en evenementen in het kader van het Zaans Ruslandjaar. Van buiten de gemeentegrenzen komen bezoekers het vernieuwde centrum bewonderen. En de werkwijze van het Zaans Ruslandjaar smaakt naar meer. SMZ heeft in de tweede helft van 2013 veel aandacht gegeven aan het neerzetten van een goed programma voor 2014 en het zoeken naar nieuwe partners. Waardevolle projecten (zoals de Zaanse Nieuwbouwdag) blijven natuurlijk, maar er worden ook nieuwe aan toegevoegd. Projecten die nadrukkelijk inspelen op een vraag van bezoekers en/of ondernemers. “Voortbordurend op het Zaans Ruslandjaar gaan we ons in 2014 richten op het themajaar Schilderrijk Zaanstreek. Daarbij komt het accent te liggen op activiteiten rondom de Franse impressionist Claude Monet. Hij verbleef in 1871 vier maanden in de Zaanstreek en maakte in die periode 25 aan de Zaanstreek gerelateerde schilderijen.” Hagelstein: “Met de keuze voor dit thema Schilderrijk Zaanstreek kunnen allerlei culturele activiteiten onder één noemer worden geplaatst en kunnen organisaties met relevante activiteiten aansluiten. Het is een handige manier om de cultuurliefhebbers boven en onder ‘t IJ te laten zien wat de Zaanstreek op het gebied van cultuur en evenementen te bieden heeft.” Veel aandacht van SMZ zal in het nieuwe jaar ook uitgaan naar het Rondje van de Zaan. “In dit project werken we nauw samen met de Zaanse Schans en de Stichting Binnenstadmanagement Zaandam. Het is de bedoeling dat er een bezoekersarrangement komt waarbij (terugkerende) bezoekers de streek intensiever beleven door typisch Zaanse activiteiten te ondernemen. Denk aan workshops chocolade maken, etentjes en speciale rondleidingen langs de postmoderne architectuur van het nieuwe centrum.” Centraal in deze plannen staat de rivier de Zaan. Deze levensader fungeert letterlijk en figuurlijk als de verbinding tussen Zaanse Schans en Inverdan. “Bezoekers krijgen een volledig beeld van alles wat de Zaanstreek te bieden heeft. Van industrieel erfgoed tot en met de eigenwijze architectuur. En het mooie is dat ondernemers zelf kunnen bedenken hoe ze hier op aan willen haken.”
Stage-en traineeplatform SMZ heeft in het nieuwe jaar de voortrekkersrol als het gaat om het stage- en traineeplatform. De achterliggende gedachte is jonge en ambitieuze mensen in een vroegtijdig stadium aan de Zaanstreek te binden. De bedoeling is dat het platform het verzamelpunt is voor alle stages, traineeships en samenwerkingsinitiatieven tussen onderwijs en bedrijfsleven in de Zaanstreek. “Het platform biedt de Zaanstreek de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot interessante opleidingsstreek voor een ieder die in de Zaanstreek aan de slag wil. Wij richten ons op de ‘vergeten groep HBO’ers en WO’ers,’ de groep die, bij gebrek aan een geschikte baan, zijn zaterdagbaantje blijft doen en daardoor niet in de bakken zit, maar wel werkzoekend is. In het verlengde daarvan brengen we de Zaanstreek als woon- en werkplek onder de aandacht.”
Advertentieverkoop
Hagelstein wijst er op dat SMZ in 2014 verder onderzoekt of de advertentieverkoop van Zaanse bladen en andere uitgaven op het gebied van lifestyle en uitgaantips gezamenlijk kan worden opgepakt. Met als voordeel dat adverteerders niet meer door vijf, zes advertentieverkopers worden benaderd, maar door één partij. “Als dat lukt, laten Zaankanters zien hoe goed ze samenwerken.”
Stichting Marketing Zaanstreek en haar partners hebben één groot doel: de Zaanstreek stevig op de kaart zetten. En daar werken ze hard aan.
Passie voor de Zaanstreek, dat hebben SMZ en haar partners gemeen. Deze partners zijn toonaangevende bedrijven en organisaties in de streek zoals Parteon, Albert Heijn, Forbo, Rabobank Zaanstreek, gemeente Zaanstad, PDZ, Zaans Medisch Centrum, Kamer van Koophandel, Loders Crocklaan en PDZ. U kunt heel eenvoudig partner van Stichting voor Marketing Zaanstreek (SMZ) worden. Vanaf €?750,- kan een bedrijf partner van SMZ worden; een zzp’er zelfs voor €?485,-. Als u geen geld wilt geven, maar wel diensten en/of concrete producten wilt aanbieden kan dat ook. Dan kan er een speciale barter afspraak gemaakt worden. En dan profiteert u, net zoals de (materiele) partners van mediadeals, bijzondere aanbiedingen en een verfijnd Zaans netwerk.
Meer weten?
Karin Hagelstein Brand Manager Marketing Zaanstreek E: karin.hagelstein@zaanstreek.nl T: +31(0)6 51 31 88 29
www.zaanstreek.nl