Nu september achter ons ligt en de herfst zijn intrede heeft gedaan, beginnen we aan het vierde en alweer laatste kwartaal van 2024. Dit is de tijd waarin traditioneel op zakelijk vlak veel ondernemers de eindsprint inzetten om de doelen van dit jaar nog verder aan te scherpen. Het is ook de tijd om alvast na te denken over het komende jaar. De afgelopen kwartalen hebben ons wederom nieuwe inzichten gebracht en deze kennis kunnen we goed gebruiken bij het maken van de plannen en begrotingen voor 2025. Bij een goede analyse, hoort uiteraard goede en snel beschikbaar informatievoorziening van binnen en buiten de onderneming, dus zorg ervoor dat het bedrijfsdashboard optimaal is ingericht.
Eventuele uitgestelde investeringen vanwege de sterk gestegen rentelasten, kunnen bijvoorbeeld worden heroverwogen, aangezien centrale banken inmiddels de rentes weer aan het verlagen zijn. Nu diverse sectoren onder druk staan door lagere afzet, maar er tegelijkertijd genoeg uitdagingen zijn op bijvoorbeeld personeelskrapte, energietransitie en ESG-criteria, is dit een welkome verlichting op de kapitaallasten. Ook bij bedrijfsovernames speelt de hoogte van de rente een belangrijk rol in de waardering en financiering van een onderneming.
Een andere belangrijke ontwikkeling is de toenemende focus op digitalisering en automatisering. Bedrijven die snel kunnen schakelen door het implementeren van data-gedreven besluitvorming hebben een duidelijk concurrentievoordeel opgebouwd. Dit stelt hen in staat om sneller te reageren op marktontwikkelingen en economische schommelingen. Deze trends hebben ook de overnamemarkt beïnvloed, waarbij bedrijven met een sterke digitale infrastructuur en toekomstgerichte technologieën steeds meer worden gezien als aantrekkelijke overnamekandidaten. Ondernemingen die deze technologische tools omarmen, zijn beter gepositioneerd om flexibel te blijven en hun bedrijfswaarde te verhogen.
Nu het vierde kwartaal van start is gegaan, is het belangrijk om met deze ontwikkelingen in het achterhoofd te kijken naar de planning voor zowel de korte als lange termijn. Welke prijsstijgingen kunnen we nog verwachten in kosten zoals personeel, materiaalinkoop en logistiek? Kunnen die kosten nog (deels) worden doorberekend aan klanten vanuit concurrentie-oogpunt? Zijn er andere creatieve oplossingen om de marges te beschermen? Wat kan er worden gedaan om de bedrijfsvoering efficiënter te maken? Niet allen qua processen, maar ook aan het geïnvesteerde kapitaal. Denk aan sale & lease back, het verlagen van voorraden en het optimaliseren van werkkapitaal om liquiditeit vrij te maken. Uit het bedrijfsdashboard is goed te achterhalen waar de echte toegevoegde waarde wordt gerealiseerd, maar ook waar de risico’s aanwezig zijn. Hoe kun je verder inspelen op het vergroten van de toegevoegde waarde en het mitigeren van de risico’s. Zijn er nieuwe afzetkanalen of producten die kansen bieden op de lange termijn? En hoe zit het met de financiering van je bedrijf— moet er wellicht worden gekeken naar herfinanciering?
Het beantwoorden van deze vragen vereist een scherp en compleet inzicht in de huidige situatie van de onderneming. Niet altijd is dit goed aanwezig of ontbreekt het de ondernemer en zijn management team aan tijd om hier de juist aandacht en inspanning aan te besteden. Niet voor niets is het laatste kwartaal altijd hectisch, maar daardoor ook zo mooi! Toch is dit op lange termijn cruciaal om de onderneming wendbaar en weerbaar te houden.
Dus terwijl we in de eindsprint zitten om dit jaar succesvol af te ronden, is dit kwartaal ook hét moment om vooruit te kijken en de strategie voor volgend jaar vorm te geven. Om op de lange termijn de onderneming goed wendbaar en weerbaar te houden voor ongetwijfeld nieuwe kansen en uitdagingen!