Mogen we je even wakker schudden? Dat de wereldbevolking groeit wisten we al, maar dat het zo hard gaat… Eind 2015 is het aantal mensen op deze aardbol gegroeid naar meer dan 7 miljard. Daarvan wonen er 16,9 miljoen in Nederland. De verwachting is dat in 2050 de teller van de wereldbevolking op ongeveer 9 miljard mensen staat. Dit is de nieuwe realiteit en daar moet ook jij als ondernemer wat mee.
1. Van schaarste naar overvloed
De nieuwe werkelijkheid: 7 miljard mensen, waarvan 3 miljard verbonden via internet. En tegelijkertijd een schaarste aan grondstoffen. Wat als je op een andere manier zou denken? Van schaarste naar overvloed. Van vast personeel naar een wereldwijde flexibele schil aan kennis en personeel, van papier van hout naar papier van steen, van katoen naar bamboe, van distels naar plastic, van afval naar grondstof. Overvloed aan personeel.
DOEN!
Vernieuw, verander, doe iets! Zorg ervoor dat je op jouw manier aansluiting vindt bij de nieuwe werkelijkheid. Maak het verschil door op een andere manier naar de wereld te kijken. Hoe kun jij slimmer gebruik maken van bestaande middelen? Gebruik de circulaire economie en start-ups als AirBnb en Uber als inspirerende voorbeelden van ondernemers die het anders doen. Laat jouw kleine kern van ‘vast’ personeel werken als micro-ondernemer. Laat je inspireren door ondernemers die al aan sociale innovatie doen. De jongeren zijn jouw werknemers van nu en in de toekomst. Betrek deze generatie Y en Z overal in je bedrijf en verbind.
2. Van privacy naar vertrouwen als betaalmiddel
We laten steeds meer persoonlijke informatie achter op internet. Tegelijkertijd zijn we bezorgd over onze privacy. Het bedrijf dat het vertrouwen van zijn klanten weet te winnen, heeft de toekomst. Daar tegenover staan bedrijven als Facebook en Google die steeds meer onder vuur komen te liggen doordat ze data van hun klanten verzamelen en privacy schenden. Alles draait om vertrouwen.
DOEN!
Of je nu bloemist, juwelier, timmerman, webshop eigenaar bent of je hebt een administratiekantoor: weet wie je klant is en leer hem zo goed mogelijk kennen. Kom erachter in welke levensfase hij zit, welke interesses hij heeft en waar hij naartoe wil. Maak hiervoor gebruik van alle gratis analysetools van Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube. Hoe doe je dat dan? Je hoeft niet meer alles zelf te weten of uit te zoeken. Via netwerksites als LinkedIn, Twitter of Quora vind je binnen een minuut antwoord op een vraag of heb je verbinding met de juiste persoon. Zie hiervoor ook de volgende trend: Van information overload naar connected learning. En zorg voor een slim systeem waar je al deze data in opslaat en met elkaar verbindt. Je aloude kaartenbak zul je toch echt moeten digitaliseren. Informatie is overal beschikbaar en makkelijk deelbaar. Durf te delen als ondernemer en laat je klant je helpen. Maak gebruik van de data van je klant, maar laat je klant ook aan de gang gaan met jouw data. Wees authentiek en oprecht, deel data van jezelf en van je klanten en gebruik jouw community om nieuwe ideeën, technieken en behoeftes te ontdekken. Benader je jouw klant persoonlijk met de verkregen data, zorg er dan voor dat je je aan de regels houdt. In Nederland moet je je houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Je hebt maar een keer de kans om het goed te doen.
3. Van information overload naar connected learning
Techniek maak het makkelijker om te verbinden en te leren van anderen met dezelfde interesse. Leren doe je niet meer alleen op school. Iedereen is leraar. ‘Connected learning’ is het antwoord op de stortvloed van informatie in de 21ste eeuw. Gemeenschappelijke doelen en interesses verbinden. Een leven lang leren is voor iedereen mogelijk.
DOEN!
Leer! Vernieuw, help en verras. Door bovenstaande ontwikkelingen zullen consumenten (lees: klanten, partners en personeel) ook steeds meer verwachten van jouw oplossingen.
4. Van tekst naar beeld
Tekst is uit, beeld is bezig met een explosieve opmars. Infographics, video, animaties: alles draait om visuele communicatie. Kinderen leren LOOM-bandjes maken via YouTube-video’s, de IceBucket Challenge verspreidt zich razendsnel over de planeet via filmpjes op social media. In de Verenigde Staten is Snapchat (foto’s) vele malen populairder dan WhatsApp (tekst). De halve wereldbevolking kan foto’s en filmpjes met elkaar delen: waar en wanneer dan ook. Jij als ondernemer kunt niet achterblijven.
DOEN!
Deel je foto’s en video’s van je producten via social media. Laat mensen aan de gang gaan met jouw producten op foto- en videosites als Pinterest, YouTube en Instagram. Beeld verspreidt zich snel!
Meer informatie:
Een uitgebreide toelichting op de MKB Trends, met een aantal tips en concrete to do’s waar een ondernemer direct mee aan de slag kan, is kosteloos te downloaden via: mijnMKB.nl/MKB- trends- 2015