“Zaemen doen” was het thema op de Zaanse Ondernemersdag. Al weer enkele weken geleden werden we geïnspireerd, of – zoals hij dat zelf aan gaf – misschien wel in verwarring gebracht door Ivar Davids. Daarnaast waren er weer prachtige en terechte winnaars van de Zaanse starters- en ondernemersprijs, overigens zonder hierbij de andere genomineerden iets te kort te willen doen. Veel ondernemers hebben elkaar weer gesproken. Kortom: we kunnen terugzien op een geslaagde Zaanse Ondernemersdag.
“Zaemen doen” is in overnameland een belangrijk thema. Vanuit verschillende invalshoeken is dit te beschouwen. Als het gaat om financiering bijvoorbeeld. Banken trekken zich meer en meer terug. Nieuwe partijen staan op om overnames te financieren. Welgestelde families investeren in toenemende mate in de aankoop van bedrijven omdat rendementen op spaargelden en obligaties tegenvallen. Gezamenlijke overnamefinanciering biedt kansen om nog steeds transacties mogelijk te maken.
“Zaemen doen” richt zich op uw mensen. Uw leiderschapskwaliteiten komen om de hoek kijken. Hoe heeft u uw management- team samengesteld? Hoe gemotiveerd zijn uw medewerkers? Hebben cruciale mensen een concurrentie- en/of een relatiebeding? Het lijken wellicht de meer ‘softe’ onderwerpen, maar deze gaan prima samen met de financiële kant van uw zaak. Het zijn – wanneer u er zorgvuldig mee omgaat – waarde verhogende factoren binnen uw onderneming. Hoe? Bij de waardebepaling van uw onderneming gaan we ondermeer uit van een risicoanalyse. Dat kan verband houden met afhankelijkheid van u als ondernemer, of één grote klant die een groot deel van de omzet uitmaakt. Maar ook risico’s binnen uw team: is er sprake van een hoog ziekteverzuim of wat gebeurt er bijvoorbeeld als uw beste verkoper vertrekt? Wanneer u uw zaken goed geregeld heeft, zal bij de waardering van uw onderneming hieraan een lager risicoprofiel toegekend worden. Wanneer het risicoprofiel lager is, stijgt de waarde van uw onderneming. Dat kan best oplopen!
“Zaemen doen” richt zich op het verkoopproces zelf. Veel aspecten spelen een rol als het gaat om succesvolle onderhandelingen: het uitschakelen of juist gebruik maken van emotie, geen ‘lijken uit de kast’ aantreffen, het aangaan van een realistische financiering, het hebben van contracten waar je op terug kunt vallen wanneer dat nodig is en fiscaal-juridisch uw zaken voor elkaar hebben. In al deze gevallen is begeleiding door een adviseur die hier deskundig in is essentieel en verdient zich snel terug. Het leidt tot een prachtig rendement.
Wellicht moeten wij dit ook “Zaemen doen”!
Sophista fusies & overnames
Robijnstraat 20, 1812 RB Alkmaar
Postbus 3026, 1801 GA Alkmaar
T: 072 540 80 10
E: info@sophista.nl